Monday, December 6, 2010

Aku Tak Bodoh



Sinopsis filem Aku Tak Bodoh:



Filem ini mengisahkan tentang keluarga seorang kanak - kanak lelaki bernama Jefri yang berusia 8 tahun dan mempunyai seorang abang bernama Roy yang berusia 16 tahun. Mereka hidup dalam kemewahan tetapi merasakan tidak mendapat kasih sayang dan perhatian yang cukup daripada kedua ibu bapa mereka. Bapa mereka bekerja sebagai seorang pengaturcara computer manakala ibu mereka pula ialah seorang editor majalah yang sentiasa sibuk dan sering kali tidak mempunyai masa untuk bersama anak-anak mereka.

Ibu bapa mereka sentiasa mengkritik dan tidak pernah memuji walaupun perkara yang mereka buat itu adalah baik dan mengagumkan. Semua yang dibuat mereka pasti dikatakan tidak betul. Roy mula memberontak dan beliau juga mempunyai seorang kawan, Sudin yang juga senasib dengan beliau. Cuma bezanya ialah Sudin berasal daripada keluarga yang miskin. Oleh kerana tidak tahan dengan desakan dan kerenah ibu bapa mereka akhir mereka terjebak dengan pergaulan kurang sihat bersama budak - budak samseng jalanan.

Masalah menjadi semakin besar apabila Roy dan Sudin sudah berani menjadi pencuri dan ditangkap oleh 'polis'. Jefri juga sudah melakukan satu kesalahan yang membangkitkan kemarahan besar ibu dan ayahnya. Apakah sebenarnya yang berlaku? Adakah keluarga Roy akan bersatu kembali? Adakah Sudin akan berbaik semula dengan ayahnya? Adakah mereka semua akan bahagia?



Filem adaptasi filem I'm Not Stupid lebih banyak menampilkan budaya masyarakat malaysia dalam kehidupan berkeluarga. Pelbagai mesej dan ikhtibar hidup berkeluarga diterap melalui filem ini.




Ramai yang memberi pendapat tentang filem ini yang seakan filem papadom yang menerapkan unsur komedi dalam berkeluarga. Konflik dan masalah kekeluargaan diangkat dalam menunjukkan realiti masyarakat malaysia dalam kehidupan kekeluargaan. 

Pelakon-pelakon yang dipilih untuk filem ini juga cukup sepadan. Aeril Zafrel yang memang aku harapkan mampu tampil dalam filem juga sudah menjadi pilihan pengarah. Gabungan pelakon lama juga pelakon baru menjadikan filem ini juga unik. 

P/s: Aku tak tengok lagi cerita ney kat wayang yang baru mula ditayangkan 2 disember lalu. Memang aku teringin sangat nak tengok sejak kali pertama aku tengok trailer filem ney. 

No comments:

Related Posts with Thumbnails