Tuesday, August 31, 2010

MERDEKA!! MERDEKA!!


sebenarnya aku sangat minat dengan bendera malaysia pada cup cake di atas....
lagi2 dengan background biru...
aku sangat minat...

anyway..
53 tahun merdeka..
mari kita sama2 hayato erti sebenar keerdekaan..

qucai: kemerdekaan ini bukan pengekalan, tetapi pinjaman yang perlu dijaga..
qama: kemerdekaan bukan untuk dibangga, tetapi untuk difahami kepentingannya..
mahasiswa UMP: kini rakyat malaysia hanya merdeka secara zahir, tetapi batinnya masih dibelenggu jajahan barat..

sedikit pandangan dari rakan mahasiswa..
moga2 ianya memberi sedikit ikhtibar buat semua..


secara ikhlas tema ini bukan untuk dihayati..
namun sakadar dibanggakan..
cukup..
aku tak nak lebih2..

Monday, August 30, 2010

PERAMAH 2010


hujung minggu lalu berlangsungnya perkampungan debat ramadhan di NUR SUNGAI MERAB, BANGI, SELANGOR..

acara yang menghimpunkan para pendebat seluruh malaysia dan alumni debat malaysia..turut mendapat tajaan dari kementerian pengajian tinggi malaysia..

turut hadir memeriahkan majlis timbalan menteri di jabatan perdana menteri, Datuk Ahmad Maslan & timbalan menteri pengajian tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah..




walaupun hanya 2 sidang debat sahaja berlangsung..
namun acara ini cukup membantu dalam memberi pendedahan..
selain merapatkan hubungan sesama pendebat diseluruh malaysia..

pelbagai ilmu perdebatan ditimba..
diharap agar ianya dapat digunakan sepanjang bergelar pendebat dalam mewakili universiti masing2..



HINDRAF masih lagi menuntut

Polis Halang Penyokong Hindraf Berarak Ke Istana Kinta Serah Memorandum
IPOH: Polis hari ini menghalang lebih 20 penyokong Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) dan Human Rights Party (HRP) daripada berarak beramai-ramai ke Istana Kinta untuk menghantar memorandum mengenai kebebasan beragama.
Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh Supt Ibrahim Abu Bakar berkata tindakan itu diambil selepas kumpulan terbabit enggan mematuhi syarat hanya sebuah kereta dengan empat penyokong termasuk pemandu, dibenarkan memasuki istana.
"Syarat ini diletakkan oleh wakil istana dan polis bersetuju, tetapi kumpulan ini cuba berarak beramai-ramai... mengakibatkan polis bertindak menghalang mereka.
"Penyokong kumpulan ini akhirnya enggan menghantar memorandum dan mereka diminta bersurai kira-kira 12 tengah hari," katanya.
Beliau berkata kumpulan yang diketuai P.Uthayakumar itu mendakwa memorandum berkenaan ada pada rakan mereka yang masih belum tiba, dan mereka menunggu hingga hampir jam 12 tengah hari.
Ibrahim berkata kira-kira 50 anggota polis ditempatkan di sekitar Hotel Impian, di depan Istana Kinta dan di Jalan Raja Dr Nazrin Shah bagi mengawasi perhimpunan kumpulan berkenaan yang bermula seawal 9 pagi.
Wakil Hindraf dan HRP kemudian membuat laporan di IPD Ipoh berhubung tindakan polis menghalang mereka menghantar memorandum itu beramai-ramai.
Sementara itu, polis menahan seorang lelaki kerana mengeluarkan kata-kata kesat terhadap anggota polis ketika diperiksa dalam perhimpunan tersebut.
Ibrahim berkata lelaki itu melakukan perbuatan tersebut terhadap Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh DSP Rodzi Rejab dalam insiden pada 11.40 pagi.
Sebelum itu, lelaki berkenaan bersama tiga lagi rakannya berjaya meloloskan diri daripada sekatan polis dalam usaha mereka untuk menyertai penyokong Hindraf yang berkumpul berhampiran Hotel Impiana, kira-kira 300 meter dari Istana Kinta. - BERNAMA

>>ada sahaja tuntutannya..walaupun kali ini tuntutan sedang menjadi isu..namun, perkara ini perlu ditangani segera..terutamanya kepada golongan aktivis agama..jangan terlalu menjaga agama sendiri sehingga hidup kita dalam berbilang kaum semakin bermasalah..cuma cadangan aku..untuk selesaikan isu bukan dengan cara ini..kita boleh berdiskusi bersama..cari resolusi agar isu ini tidak menjadi luka dalam rakyat kita..

Friday, August 27, 2010

Undian Liga Juara Eropah (UEFA) ~ peringkat kumpulan



baru-baru ini dilangsungkan acara cabutan undi di  Grimaldi Forum, Monaco, Perancis untuk perlawanan peringkat kumpulan liga juara-juara EUFA..


dan hasil undian peringkat kumpulan..






Group A: Inter Milan, Werder Bremen, Tottenham Hotspur, FC Twente.
Group B: Lyon, Benfica, Schalke, Hapoel Tel-Aviv.
Group C: Manchester United, Valencia, Rangers, Bursaspor.
Group D: Barcelona, Panathinaikos, FC Copenhagen, Rubin Kazan.
Group E: Bayern Munich, Roma, FC Basel, CFR Cluj.
Group F: Chelsea, Marseille, Spartak Moscow, MSK Zilina.
Group G: AC Milan, Real Madrid, Ajax, Auxerre.
Group H: Arsenal, Shakhtar Donetsk, Braga, FK Partizan.

Matchday 1: 14th/15th September 

Matchday 2: 28th/29th September
Matchday 3: 19th/20th October
Matchday 4: 2nd/3rd November
Matchday 5: 23rd/24th November
Matchday 6: 7th/8th December


sebenarnya aku tak mengharap sangat pasukan pilihan aku mara..
sebab player yang hebat2 dah ke kelab laen..
so, kepada VALENCIA..
just do da best..


target..
pasukan dari sepanyol kot..


so, pasukan kegemaran anda??
mari kongsi

Wednesday, August 25, 2010

HObi baru

bila dah bosan2 tak de kerja..
cari game jer lah...


sebernarnya..
ake dah lama tertarik dengan game ney..
cuma tak peluang maen game ney..
akhirnya housemate aku installkan dalam laptop aku..


walaupun ada banyak game kete yang laen...
aku rasa yang ney jer menarik minat aku..
yang laen macam susah jer nak dimaen..


cuma sekarang...
rasa keinsafan tinggi...
so, keinginan maen game makin kendur..
jarang dah buka..

Monday, August 23, 2010

Malaysia di kedudukan ke-37 senarai 'Negara Terbaik Dunia' Newsweek

KUALA LUMPUR: Malaysia berada di kedudukan ke-37 dalam senarai "Negara Terbaik Dunia" majalah Newsweek dari segi penyediaan ekonomi, politik, pendidikan, kesihatan dan kualiti kehidupan. 

Di kalangan jiran, Singapura di kedudukan ke-20, Thailand (58), Filipina (63) dan Indonesia (73).



Dalam senarai membabitkan 100 negara itu, Finland di kedudukan pertama, diikuti Switzerland dan Sweden.
Dalam keluaran khas pertama "Negara-negara Terbaik" Newsweek, mereka diminta menjawab satu soalan sederhana tetapi agak kompleks - jika anda dilahirkan hari ini, negara mana yang akan menyediakan anda peluang terbaik untuk menjalani kehidupan yang sihat, selamat, makmur, dan bergerak maju. 

Bagi tinjauan khas ini, Newsweek memilih lima kategori kesejahteraan negara - pendidikan, kesihatan, kualiti kehidupan, daya saing ekonomi, dan persekitaran politik. 



petikan dari berita harian online..




ini link ke newsweek
untuk melihat senarai kedudukan..
DARIPADA NEWSWEEK





daripada laman web diatas..
negara terbaik adalah FINLAND
dan juga dipilih negara populasi kecil terbaik..
selain negara berpendapatan tinggi terbaik..
negara populasi sederhana terbaik adalah AUSTRALIA
dan negara JEPUN dipilih sebagai negara populasi besar terbaik..
negara berpendapatan rendah terbaik adalah ALBANIA
negara berpendapatan sederhana terbaik adalah POLAND






ini antara rangkuman senarai kedudukan mengikut pecahan pendapatan, kepadatan dan 5 ketogori yang diambil kira..




BEST EDUCATION
Low income: Ukraine
Middle income: Kazakhstan 

High income: Finland
Small size: Finland
Medium size: South Korea
Large size: Japan 





BEST HEALTH CARE
Low income: Tunisia, China
Middle income: Chile 

High income: Japan
Small size: Switzerland
Medium size: Spain, Australia

Large size: Japan




BEST QUALITY OF LIFE
Low income: Ukraine
Middle income: Cuba 

High income: Norway
Small size: Norway
Medium size: Australia
Large size: Germany





BEST ECONOMIC DYNAMICS
Low income: China
Middle income: Malaysia 

High income: Singapore
Small size: Singapore
Medium size: South Korea
Large size: United States 





BEST POLITICAL ENVIRONMENT
Low income: Ghana
Middle income: Poland 

High income: Sweden
Small size: Sweden
Medium size: Australia
Large size: Germany 

Sunday, August 22, 2010

stalker..bagus ker??

dulu ada orang sebut pasal bende ney..
time 2 tak tahu apa-apa sangat..
so, tak paham apa maksudnya..
dah lama-lama belajar..
paham lah sikit-sikit..

cuma ini bukan stalker yang game 2...


bukan tau...

bagi aku stalker ney diblog ibarat visit tanpa meninggal jejak..
di facebook..
bukak profile orang tanpa komen..
begitu lah rasanya....
di alam nyata...
macam-macam gaya..
tangkap gambar..letak kat bilik..
mengendap jer kerja..
upah spy..
eh...
macam over pulak..



comel pulak gambar ney..
hahahahha..

bagi aku yang bagus nya hanya kita dapat tahu pasal orang yang kite stalk 2..
dan kita mudah untuk borak..lagi2 pasal orang yang kita stalk...
banyak info..

kalau tak bagus..
macam2 kot..
sibuk privasi orang..
dah lar stalk ney selalunya tanpa kebenaran..
tambah dosa jer..
lagi-lagi kita menyimpan hati dengan orang 2..
naek kan nafsu..
ceh..

tapi dalam tak elok stalk orang 2..
ramai jer yang selalu buat..
dan aku sendiri selalu buat..
untuk suke2 jer..
xde nak simpan hati ok..

Saturday, August 21, 2010

designer memang popular KAN~

sejak dah lama tak menulis ney..
idea hanya datang untuk sokong entri orang jer..
gara2 entri ini..
10 designer logo yang terkenal didunia

ok..
kenapa designer popular??
haha..
banyak sebabnyer..

orang guna
orang selalu sebut..
orang selalu tengok..
ada juga yang meniru..

sah2 popular..




ini baru designer logo....
kalau designer baju...
berebut artis nak mereka..
kalau raya...
humm...
banyak gila tempahan..
popular x??

bangunan..??
lagi lah....
walaupun designer bangunan dipanggil arkitek..
tapi dye tetap design something....
series popular..

meriahkan ramadhan dengan ini

dalam aku kembali ke dunia ke-3 ini..
aku terbuka satu entri ini
koleksi walpaper ramadhan

dalam banyak2 pilihan walpaper...
beberapa gambar menjadi pilihan aku....






secara ikhlas..
pilihan aku hanya berwarna biru..
favret katakan..

thanks 2 sanoktah.blogspot.com
menarik sangat walpaper nyer

nak jadi popular??

bila ramai orang dah mula popular..
ramai jugak yang sama nak jadi popular..
bila dah ramai sangat nak jadi..
mulalah perkara yang tak elok jadi..


ROSE
apa kaitannya??
dengki kot..
masing-masing ada perbezaan..
dan bersaing untuk menarik perhatian..

dek popular??
apa yang akan jadi??

Saturday, August 14, 2010

Harvard universiti terbaik dunia


SHANGHAI 13 Ogos - Universiti Harvard di Amerika Syarikat (AS) menduduki tangga teratas dalam senarai universiti terbaik di dunia untuk lapan tahun berturut-turut.

Senarai itu yang dikeluarkan oleh Universiti Jiaotong, dikuasai oleh institusi pengajian tinggi (IPT) dari AS, sekali gus menimbulkan kemarahan pentadbir IPT di Eropah.

Senarai itu juga meletakkan Universiti California di tempat kedua manakala Universiti Stanford di tempat ketiga.
Jiaotong melalui Pusat Penyelidikan Universitinya yang bertaraf dunia membuat senarai itu dengan memberi fokus kepada pencapaian saintifik setiap universiti tanpa mengambil kira pencapaian ilmu kemanusiaannya.

Selain itu, mereka juga mengambil kira berapa banyak pingat Nobel yang diperolehi serta pencapaian para alumni setiap universiti terbabit.

Bagaimanapun, beberapa universiti di Eropah mempertikaikan senarai berkenaan dengan mendakwa kriteria pemilihannya dibuat secara tidak adil.

Kedudukan tertinggi yang dicatat oleh universiti dari luar AS adalah Universiti Cambridge dan Oxford dari Britain apabila masing-masing menduduki tangga kelima dan kesepuluh.

Sementara itu, Universiti Tokyo merupakan IPT dari Asia yang berada di tangga teratas senarai itu menduduki tangga ke-20.

Peking Universiti dan Tsinghua Universiti pula berada di kedudukan paling atas untuk IPT dari China di kedudukan 151 dan 200 dalam senarai itu.

Senarai yang dibuat oleh Universiti Jiaotong itu adalah yang pertama seumpamanya di dunia apabila ia diperkenalkan pada 2003 bertujuan meletakkan tanda aras kepada universiti-universiti di China. - AFP



>>8 tahun berturut-turut....
universiti di malaysia pon xdapat nak kekalkan rangking terbaik dalam malaysia....
lagi lah nak pertahan kedudukan dunia.....

tak tau lah macam mana kondisi di sana yerh....
macam nak try jer rasanye...

siapa kata barang lama hanya untuk pameran?? ini siap boleh guna lagi

Peti sejuk 56 tahun masih berfungsi

GAMBAR menunjukkan Edmund Garrod bersama peti sejuk miliknya yang berusia 56 tahun.

LONDON - Sebuah peti sejuk dipercayai yang tertua di Britain masih berfungsi dengan baik selepas 56 tahun dibeli, lapor sebuah akhbar semalam.
Pemiliknya, Edmund Garrod menggunakan peti sejuk model DE.30 buatan syarikat General Electric itu setiap hari sejak ia dihantar ke rumahnya ketika dia masih kanak-kanak pada 26 Jun 1954.
Peti sejuk setinggi paras pinggang berwarna krim itu berharga £69 (RM343.70) bersamaan sekitar £1,415 (RM7,049) pada harga sekarang.
Ia dibeli ibu bapa lelaki tersebut untuk menyimpan susu mereka yang mudah menjadi masam.
"Saya menganggap peralatan elektrik pada masa itu (tahun 1950-an) dibuat dengan amat baik dan ia tahan lama," katanya. Dia menukarkan peti sejuk lama itu dengan sebuah peti sejuk moden dan canggih setelah memenangi satu pertandingan bagi mencari peti sejuk tertua di Britain. - Agensi
>>ha, kan ada kan....

aku rasa peti ais kat rumah aku dah antik dh....
rupanya ada lagi peti ais yang lagi antik dari peti ais rumah aku.....
siap boleh berfungsi lagi 2....

tapi orang memang selalu cakap...
barang lama2 ney memang berkualiti....
sampai lebih 50 tahun bertahun tahannya.....
kualiti betul 2....

masalahnya....
barang sekarang ney kuat sangat rosak....
guna xbetol sikit...
rosaknya, xboleh baiki dah.....
kene lah melabur beli baru.....

hukuman mati kepada pesalah buang bayi adalah wajar??



semalam aku macam ragu dengan cadangan untuk mengenakan hukuman mati terhadap pesalah buang bayi....
bukan apa....bagi membendung...
kita perlu elak perkara ini berlaku....
cuma hukuman mati ini hanya menghukum...
bukan membanteras....


walaubagaimanapun....
selepas berfikir sejenak....
aku memang merasakan yang inilah mekanisme terbaik...
kenapa???




ia akan memberi pengajaran kepada individu lain
paham-paham lah.....
kalau orang kene hukum mati....
tak kan lah kita nak kena juga....
jadi, orang akan sedar betapa buang bayi ini sangat menakutkan andai berjaya ditangkap....
lagi-lagi pengesanan melalui DNA yang memudahkan cara mengnalpasti suspek atau pelaku.....


kegagalan undang-undang sekarang dalam membanteras isu ini
sebelum ini...
pesalah buang bayi hanya akan dikenakan hukuman penjara....
namun, secara realitinya...
hukuman ini sebenarnya gagal memberi kegerunan buat pelaku untuk melakukan perkara yang sama....
lihat sahaja lah...
setiap hari kita mendengar laporan kes buang bayi di dada akhbar....


>>dan hari ini juga...
menteri besar kelantan sendiri menyokong idea ini....





Nik Aziz sokong hukuman mati kes buang bayi

KOTA BHARU: Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, semalam menyifatkan Kabinet bertindak tepat dalam usaha membendung peningkatan kes buang bayi di negara ini dengan mengenakan hukuman bunuh kepada pesalah terbabit. 

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata, hukuman seperti itu bukan saja harus dikenakan kepada pesalah pembuangan bayi malah seharusnya diperluaskan terhadap umat Islam yang melakukan zina.


“Saya setuju (dengan hukuman bunuh itu)...biarlah setiap hukuman itu menimbulkan rasa perit (takut) bukan saja kepada pihak yang melakukan kesalahan itu, malah mereka yang berhasrat melakukan perbuatan terkutuk itu.


“Saya juga bersetuju sekiranya hukuman bunuh itu juga turut dikenakan terhadap orang yang melakukan zina juga. Ini menunjukkan kita bersungguh-sungguh membendung kegiatan yang dilihat semakin berleluasa sekarang,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaatnya, di Dataran Ilmu, di sini, semalam. 

Friday, August 13, 2010

penat dah dengar isu buang bayi....moga2 ini penamatnya

hari ini...hampir semua akhbar malaysia menyiarkan berita ini....

jadi ini petikan dari berita harian.....


Hukuman mati kes buang bayi

pix_gal0
Tindakan dianggap cubaan bunuh boleh dipenjara 20 tahun; Polis guna ujian DNA kenal pasti ibu bapa bayi

KUALA LUMPUR: Kabinet memutuskan kes pembuangan bayi disiasat sebagai kes bunuh atau percubaan membunuh bagi memastikan perbuatan tidak berperikemanusiaan itu menerima hukuman berat. 

Kes bunuh disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati, manakala kes percubaan membunuh mengikut Seksyen 307 kanun sama membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun.
Sebelum ini, semua kes pembuangan bayi disiasat mengikut Seksyen 31 Akta Kanak-kanak yang boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Bagi tempoh 2008 hingga 2009, sebanyak 181 kes pembuangan bayi dilaporkan manakala 60 kes direkodkan sejak awal tahun ini hingga semalam. 

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata bukan saja wanita terbabit dengan kes pembuangan bayi akan dikenakan siasatan tetapi juga lelaki yang menyebabkan wanita itu mengandung. 

Katanya, polis juga diminta menggunakan kaedah ujian asid deoksiribonukleik (DNA) untuk mengenal pasti ibu bapa bayi berkenaan. 

Keputusan itu dicapai selepas kementerian sekali lagi membawa isu pembuangan bayi ke mesyuarat Jemaah Menteri kelmarin kerana perbuatan itu berleluasa walaupun kerajaan mengambil pelbagai inisiatif menangani masalah berkenaan. 
Saya tidak mahu ada pihak mengambil ringan kes pembuangan bayi sehingga membiarkan menjadi budaya yang menular dalam masyarakat seolah-olah kita 
berada pada zaman jahiliah. 

Sekian lama kerajaan menangani masalah kes pembuangan bayi menerusi pendekatan kebajikan termasuk kempen dan pelbagai program, malangnya masih ada manusia sanggup membunuh bayi, katanya selepas majlis penyerahan bantuan khas perbendaharaan kira-kira RM2.7 juta kepada 59 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di kementeriannya, semalam. 

Shahrizat berkata, langkah itu wajar untuk membawa pihak bertanggungjawab membunuh bayi dihadapkan ke mahkamah, sekali gus diberikan hukuman setimpal dengan tindakan tidak berperikemanusiaan. 

Jika ada pasangan yang terlanjur dan terdesak mendapatkan bantuan, mereka boleh datang ke pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), hospital, polis, NGO dan pemimpin politik terutama Barisan Nasional (BN) supaya mereka boleh dibantu. 

Oleh itu, tiada alasan dan maaf bagi mereka yang masih sanggup melakukan kesalahan membuang bayi kerana pelbagai program dan bantuan disediakan untuk golongan berkenaan. Saya juga mahu memberi amaran kepada lelaki yang bertanggungjawab menyebabkan wanita hamil luar nikah bahawa mereka tidak terlepas daripada tindakan undang-undang, katanya. 



>>bagi aku yang setiap hari baca cerita buang bayi ini...
dengan pertukaran hukuman ini...
adkah perkara ini dapat hentikan berita klise ney???




sayangi lah anak-anak anda....
anak kita harta kita dunia akhirat....
dalam bulan mulia ini...
molek kiranya perkara ini kita jauhi bersama...
banyak kan beramal....

Wednesday, August 11, 2010

puasa awal???? dapat apa????

3 kumpulan tarekat puasa lebih awal

JAKARTA: Tiga pergerakan agama di Sumatera mula berpuasa sejak kelmarin tanpa menunggu pengumuman rasmi kerajaan mengenai permulaan Ramadan di Indonesia. 

Pengikut tarekat Almufridun, sebuah kumpulan Islam di Sumatera Utara mula berpuasa semalam. Stesen Metro TV melaporkan, anggota kumpulan itu menunaikan solat Tarawih, malam kelmarin.


Sementara itu, kira-kira 1,000 pengikut tarekat Naqsabandi, satu lagi kumpulan Islam di Padang, Sumatera Barat, mula berpuasa kelmarin.


Makmur Syafri, ketua kumpulan itu memberitahu sebuah stesen televisyen RCTI, bahawa mereka menetapkan permulaan Ramadan mengikut tarikh. 

Kaedah kami ialah dengan mengira tarikh Hisab Munjib. Berdasarkan kaedah pengiraan kami, Ramadan bermula malam Ahad lalu, justeru kami mula berpuasa Isnin, katanya. 

Selain dua pergerakan agama berkenaan, satu lagi kumpulan agama iaitu An Nadzir di Sulawesi Selatan juga mula berpuasa kelmarin. 

Beratus-ratus pengikutnya yang tinggal di tebing Tasik Mawang di daerah Gowa, Sulawesi Selatan, mengadakan solat Tarawih malam Ahad. 
Lukman Bakri, ketua kumpulan An Nadzir memberitahu web mediaindonesia.com bahawa mereka menetapkan tarikh bermulanya puasa dengan memantau tanda alam semula jadi. 

Kami memantau pergerakan bulan ketika ombak besar dan berdasarkan apa yang kami lihat, kami yakin Ramadan bermula Isnin, kata Lukman. 

Kementerian Agama dijangka mengumumkan tarikh permulaan rasmi Ramadan semalam. Ramadan adalah bulan kesembilan dalam kalendar Islam. 

Pada bulan ini, umat Islam digalakkan membuang tabiat buruk bagi membersihkan diri daripada dosa dan mendapatkan rahmat dan keampunan Allah. 

Umat Islam yang berpuasa antara lain tidak boleh makan, minum atau melakukan hubungan seks bermula terbit fajar hingga terbenam matahari. Agensi 





>>ade jer berita pasal ajaran baru masa bulan puase ney...
ape dah....
salah ke ikut yang dah sedia ada....
jangan terlalu ekstreme untuk piker bende laen dalam agama....
buat apa yang ada....
dah cukup pon....
ini....


nak masuk syurga sangat lah 2....
kita buat amalan bukan nak masuk syurga jer....
tapi nak dapat keredhaan allah dan keberkatannya dalam hidup di dunia yang sementara ini....

sekat!! malaysia nak buat tak????

Indonesia sekat akses empat juta laman porno



JAKARTA: Kerajaan Indonesia mengumumkan akan menyekat capaian kepada empat juta laman lucah di internet selepas menerima desakan masyarakat secara berterusan berhubung perkara itu, khususnya dalam usaha melindungi golongan remaja daripada bahaya pengaruh pornografi. 

Sekatan capaian itu meliputi semua laman yang mengandungi bahan pornografi seperti capaian persenggamaan normal mahupun yang di luar tabie, aksi bogel, penampilan visual alat kelamin dan simbol pornografi.

Menteri Komunikasi dan Penerangan Tifatul Sembiring berkata langkah itu yang diambil bersempena Ramadan, adalah selaras dengan kehendak undang-undang antipornografi Indonesia yang diluluskan 30 Oktober 2008.

Pada masa ini sekitar 90 peratus laman porno disekat caopaianya, kami akan 
melakukannya bertahap-tahap sehingga semuanya disekat, katanya pada sidang media di Jakarta, Selasa. BERNAMA






>>untuk ini...
mahukah malaysia???
buat jer lah....
sekurang-kurangnya...
yang bodoh....
xkn jumpe proxy untuk bukak....
bukan semua pandai jadi hacker....

Tuesday, August 10, 2010

boleh berbuka puasa jika tak tahan panas????

Pekerja tak tahan panas diizin berbuka

DUBAI: Umat Islam yang bekerja dalam cuaca yang terlalu panas, boleh berbuka puasa pada bulan Ramadan bagi mengelak masalah kesihatan, kata satu fatwa yang dikeluarkan pihak berkuasa agama Emiriah Arab Bersatu (UAE).

“Golongan yang bekerja dalam keadaan terlalu teruk, dibenarkan berbuka puasa,” kata fatwa berkenaan.

Bagaimanapun, fatwa disiarkan laman web agensi itu memberi syarat bahawa pekerja berkenaan hendaklah berpuasa dan hanya berbuka jika keadaan terlalu teruk dan memudaratkan jika diteruskan.



Fatwa berkenaan dikeluarkan sebagai reaksi kepada soalan yang dikemukakan pekerja cari gali minyak yang ingin tahu sama ada mereka dibenarkan berbuka puasa berikutan bimbang menghadapi masalah kesihatan kerana tidak makan atau minum ketika bekerja di bawah cuaca yang amat panas. 

Suhu di negara Teluk biasanya melebihi 40 darjah Celsius. – Agensi 





>>belom start puase...
dah macam2...
hahahah....


tapi betul jugak....
kalau dah kerja teruk gila...
boleh la kot...
tpi klu yang kuat iman 2....
memang akan teros jer....
Related Posts with Thumbnails