Saturday, September 25, 2010

Sekolah Harapan...Harapan Apa??

ini merupakan pendapat seorang penganalisis....
Dari Blog Kawan Saya


entri kali ini saya akan cuba sesuatu yang baru..
dan entri ini bukan nak gaduh dengan sapa2..
cuma terlalu banyak yang malaikat sampai perkara yang baik dianggap jahat..

secara ikhlas dari hati....
aku bersetuju dengan pengumpulan pelajar mengandung di sekolah harapan ini..
rasionalnya mudah....
mereka yang terlibat ini biasanya menghadapi maslah untuk berinteraksi dengan masyarakat sekeliling....
maka, kita asingkan mereka untuk menjaga mereka dari melakukan perkara yang lebih teruk seperti bunag bayi atau bunuh diri kerana malu....
dan stigma masyarakat kita masih menganggap org yang melakukan kesalahan sebagai org jahat dan tak perlu mendapat layanan yang baik dari mereka...

jika begini aku yang mengandung pon tak tahan dengan masyarakat macam ini....
contoh "hey, itu budak yang mengandung 2 kan....eeeiiii tak lah dekat dengan dye...tah2 ade penyakit Aids kot...."
agak2 apa perasaan org yang mengandung bila dengar macam 2???
so, bila diasingkan ini...
pelajar ini akan dilayan baik agar mereka kembali kejalan yang lurus....
selain keselamatan mereka terjamin...


...........
ada orang kata...
langkah sekolah harapan ini tidak berkesan untuk membanteras gelaja seks dikalangan pelajar sekarang...
secara logik akal lah...
ada ke satu masalah 2 dapat diselesaikan dengan 1 makenisme???
so, jika ada satu mekanisme datang...
jangan lah terlalu berharap agar sesuatu masalah selesai....

cuba kita tepuk dada kita...
dah ke kita banteras gelaja ini...
diri kita....
keluarga kita....
masyarakat kita.....
umat kita....
masyarakat kita??????

kalau rasa dah...
teruskan lah melakukan perkara baik dan sentiasa cari jalan...
jangan hanya bercakap seperti anda seorang sahaja buat kerja bagi banteras gelaja sosial hari ini...
kalau belom...
mari kita sama2 mula dari bawah...
kita dekati golongan ini agar2 dapat sama-sama elak gelaja ini..

dan berfikirlah...
sekolah harapan ini bukan macam polis yang mencari...
mereka ini ibarat kaunselor yang sentiasa bersedia menerima sesiapa dan apa juga masalah...

3 comments:

MOFASAD said...

GUA SETUJU!!

MACAM IDEA PELIK KELUAR DARI PEMIMPIN MEYSIA NIE



BLOG GUA : TEKAN SINI OIT

Nur Areefah said...

tu laa...
apa2 pun mmg ada baek buruknya.
pandang yang baek kan bolehh~

http://nurareefah.blogspot.com/2010/09/sekolah-harapan-sekolah-hamil.html

Nur Areefah

Qamaruddin Fauzi said...

thnks

Related Posts with Thumbnails